Yang indah itu pertemuan,Yang manis itu kemesraan,Yang pahit itu perpisahan,Yang tinggal hanyalah kenangan.. Daisypath Friendship tickers

16 August 2008

Semangat & Ketabahan (Gunung Nuang)

Pada 8 - 10 Ogos yg lepas, spt biasa aku mengisi masa lapang sabtu dan ahad dengan mendaki gunung nuang yg terletak di Hulu Langat, Selangor. Aku mengikuti aktiviti KBK dimana setiap bulan mereka akan melakukan aktiviti outdoor...Keluar sikit peluh ye tak,,bukan sikit tp byk...ahaks..

Kami bergerak dr Sg Buloh dlm pukul 11 lebih..singgah cna, singgah cni smpi la ke hulu langat pukul 2 lebih kurang..pack brg balik n standby utk mendaki. Dimulai dgn bacaan doa oleh zali dan kami terus berjalan menuju ke kaki gunung..jam ditangan menunjukkan pukul 2.40 lebih kurang...

Perjalanan agak mendatar dan selesa pd permulaan dan selepas 10 minit berjalan...trek sudah mula mendaki..beg yg digalas pun dah terasa berat cm ada ais batu jerk..huhhu..mengah dibuatnye..naik bukit..turun bukit..naik bukit..turun bukit..naik bukit..turun lg..last sekali naik n smpi di tapak khemah yg dinamakan Dataran Lolo...jam sudah pukul 4.30 pg..dah nak subuh rupenye..
Dah ada org berkhemah kat ctu..ada la lebih 5 khemah..bebudak uitm..kami pe lg, cr site nak buka khemah..buka khemah 1 n bentang groundsheet..aku dah letih sgt, ketak beg terus tido..hahaha...bangun pg tu dah terang sikit..srpn ( nugget, sosej, sandwish telur n kopi) yg sempoi ttp nikmat dibuat oleh chef napie..ekeke..

Kami gerak mendaki ke gunung nuang pukul 10 pg..semua dah sedia...gerak!!!..yg ini br permulaan dgn trek hutan yg mendatar dan sedikit mendaki..slps smpi dikunci air berehat sekejap dlm 5 minit terus jln..trek tidak susah krn sudah ada marking yg dibuat oleh org sebelum ni atau jabatan hutan mybe..just 4low je ikatan warna biru..

Kami melalui kawasan Lolo Campsite2..disitu juga team uitm..mereka ada 3 group..kami berjalan dan terus berjalan..trek kini sudah mencanak dengan ketinggian 70 - 80 darjah..peluh sudah keluar n baju aku jgn ckp..dah basah dah..beg kecik ni pun dah terasa berat, walaupun didalamnya hanya ada 2 peket air ribena, 1 botol besar mineral, 2 bar coklat n torchlight...

Aku ngan zali dah tertinggal dibelakang agak jauh krn napie, amir, amat, rinto n eyka laju jerk jln..huuhu..nafas dah tercungap2..terasa saja hati ingin turun semula..ttp semangat yg kuat ingin smpi di puncak masih membara..pantang berundur sebelum ajal..yeahh..jalan..jalan..huhuhhh..huhhuhh..trek sudah bertukar dr berbatu2 ke jalan yg agak licin..

Akhirnya smpi juga di Dataran Pacat setelah berpenat lelah mendaki..jam pukul 1230 thgari..ini hanya salah satu campsite dan tempat berehat..puncak masih jauh..kami berehat sebentar..mkn bekalan yg dibawa..pukul 1245 bebudak dah nak naik puncak...tinggal aku ngan zali..aku dah terlelap..hahaha..zali gerak aku ajak naik..tgk jam dah pukul 1.30 ptg..huii..tekejut aku..pe lg kemas n terus jalan..

Udara sudah semakin sejuk..aku pun dah terasa neh..jln punya jln, tbe2 nmpk kelibat amat, rinto n eyka..cam turun jerk.." dah, xyah naik..jom turun..trek jauh lg..takut x sempat smpi bwh sblm gelap..biar napie ngan amir je naik smpi puncak.."kata amat..

Aku ngan zali dah pandang..usshhh..jln dah lama..ada la 1 1/2 jam..huhuu..nak xnak aku pun turun mengikuti amat..nmpknya misi aku nak menawan puncak nuang terhenti disini..xpe. lain kali aku akan mendaki lg disini..smpi didataran pacat berehat sebentar..aku tertido lg..tiba2 hujan..adess..aku bangun n terus packing brg..nah ko, peha kanan aku pulak crem..adess..selang 10 saat, peha kiri aku pula crem..masak2..hahaha..sakit jgn ckp la..muaaa..huhhhuuhuhh..lps ok trus turun..

Turun ni aku slow sbb trek licin n curam..tggl eyka ngan aku dibelakang..yg lain dah berlari turun..dah 1 jam lebih aku berjalan, terdengar suara napie ngan amir dibelakang..maai, laju betul la bebudak ni..berlari turun..huuuh..aku bg laluan kat diorg..otak aku dah set nak smpi bwh jerk..lain xde..hehehe..
Akhirnya aku smpi dibawah..fuuhhh..lega rasanya hati..mana pulak dtg durian ni..durian hutan..agak tawar sedikit berbeza ngan durian biasa..selesa aku..hahaha..pasang hammock n lepas mkn mlm aku tido..letih sgt..hahaha...

Esok pg aku terbangun sbb hujan renyai2..lepas srpn pack brg ape yg patut..terus gerak turun ke carpark...dlm kul 9 jugak la..sekali lg kena tempuh jln yg berliku dan berbukit..hahaha..smpi kat carpark sdah pukul 1..g mndi dulu n terus balik..
Kaki dah lenguh sengal neh..x tau la esok keje ke tak..huhuhuu..

Walau apa pun..pendakian kali ini agak mencabar ketahanan mental dan fizikal..juga menguji kesabaran yg kuat..kalau tak kuat, herrmm..jwbnye duk kat khemah je lah..hahaha..